Persoonlijk: Varierend Vietnam

994298_10201368113065718_642894820_n

In 2012 – 2013 was ik acht maanden op pad. Vier maanden door Australië en Nieuw Zeeland. Hier werken, daar kamperen. Wat een vrijheid! Daarna vloog ik door naar Taiwan – wat een verandering! De laatste 3 maanden was ik in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Een FANTASTISCHE reis. Hier lees je mijn persoonlijke verslagen!
Hallo volgers,

Dat schrijven komt er allemaal niet meer zo van. Ietwat inspiratieloos omdat ik zoveel heb geschreven de laatste tijd! Ik ga nu toch nog even een poging wagen. Vooruit. Dames en heren, ik presenteer u: Vietnam. Gerangschikt per bezochte plaats. Ik ga t ff compact houden. Het scheelt dat het al 5 uur zo hard regent dat ik niet eens de straat op kan en waarschijnlijk ook nog 5 uur blijft regenen. Deze plaats staat er echter wel om bekend dat de stroom elke nu en dan kan uit vallen. Nouja, op goed geluk!

Hanoi
Na een busrit die 21u duurde ipv de gezegde 16, waren we in Hanoi, capitol of Vietnam. In de bus waren we wat anderen tegen gekomen en samen zijn we naar een hostel gegaan. Volgende dag de stad bekeken (wat echt niet werkt met een groep van 8). Ik vind dit verhaal echt nu al saai, haha. ‘s Avonds na het waterpoppenballet (was wel lachen), gingen we mee doen aan de kroegentocht van het hostel. Waar het voor mij, Iris en Renee al even geleden was dat we hadden gedronken, werd dit een wilde avond. Op het feest zelf was ‘t leuk, maar daarna was misschien nog wel komischer. Renee had namelijk een lege double room gevonden die niet op slot zat. Daar gingen we dus om 5 uur nog heen verhuizen. Ik was op zoek naar de minibar voor water. Die had Renee als snel gevonden op ons balkon (30 cm uitstekend beton met als toegang een raam). Helaas bleek het de airco.

Chaos in Hanoi ;-)

Halong Bay
De voorgaande wilde avond leidde tot verslapen van ons alle 8! Hoe het mogelijk is weet niemand. Ik werd precies om 8 uur wakker, het moment waarop de bus zou vertrekken. Echt als een malle alles in onze tas gepropt en gerend. Net gehaald! Halong bay was dus vooral chaos, omdat iedereen brak was en alles was kwijt en zat in elkaars tassen. Het mooiste was dat Renee haar camera batterij kwijt was, uitgerekend op de mooiste plek die we zouden bezoeken tijdens onze reis. En toen ging ik m’n tanden poetsen en zat die batterij opeens in mijn toilettas, haha.

cover

Halong Bay!

Halong bay is een super mooi kustgebied met karststeenrotsen, die uit de zee verrijzen. Het is echt een van de mooiste plekken die ik gezien heb (schandalig, mijn nederlands, maar het komt er ff niet beter uit hoor). Onze cruise bestond uit varen, kanoën en zwemmen. ‘s Avonds ook op de boot geslapen. Was een leuke trip. Een uitgebreide fotoreeks zie je hier.

Hanoi
Terug in Hanoi ging ik schoenen passen. Hierbij werden mijn slippers gejat. Toen ik ze terug wilde krijgen van de vrouw die er bij zat, viel ze me met een hamer aan. Ze had mijn schoenen zogenaamd op straat gegooid en toen was er een vuilniswagen voorbij gekomen die ze had opgeveegd. Sureee.. Op een dag zou ik nog wel wraak nemen…

Laatste dinertje in Hanoi!

Sapa & the north
Renee en ik wisten niet zeker of we Vietnam per motorbike wilden afleggen. Het is wel een vet land om het te doen, met een makkelijke route. Het verkeer is echter heeeel spannend. We besloten een testrondje te maken door het noorden, van Hanoi terug naar Hanoi. Iris en Manuela gingen de eerste dagen ook mee. In Hanoi hadden we de scooter op de nachttrein naar Sapa geladen (bij de Chinese grens). Deze trip was echt fantastisch vet!! Echt een eigen verslag op zich waard. Ik moet eerlijk zeggen dat het al weer zo lang geleden is, dat ik niet meer precies weet wat we gedaan hebben. Ik en Renee hadden in ieder geval een scooter gehuurd, met bagagedrager. Toen zijn over een bergpas door de voet van een bergketen terug naar Hanoi gereden.
Eerst waren we in Sapa, een regio met schitterende rijstvelden aan de voet van een berg. Hier leven de mensen nog op traditionele wijze van de landbouw etc. Sapa zelf was vrij toeristisch helaas. We zijn hier nog naar een markt geweest waar de levende vissen voor je ogen in stukken worden gehakt en je op een grote tafel vol organen je favorieten uitzoekt. In Sapa zelf werden we alleen maar achtervolgd door bergvrouwtjes die ons al hun zooi wilden verkopen. Dat werkte dus niet. Erg jammer. De omgeving was wel schitterend. Kleuren en vormen die ik nog nooit had gezien.
Daarna zijn we over die bergpas gereden, meer dan 2000m hoogte. Was echt super mooi. Gaf echt weer die kick, weet je wel. Vanaf hier was het niet meer toeristisch. Er kon zelfs geen engels meer gesproken worden. We moeten zoeken naar ‘Nga Nghi’ (guesthouse) op te slapen en Pho (noodlesoup) of Com (rijst) om te eten. Verder was het vooral heel veel handen en voeten werk. En helaas was het ook heel erg veel afgezet worden. We hebben serieus geen één keer het normale tarief voor eten betaald.

Een vrouw in Sapa. Verkocht haar komkommers voor 3 cent(!) per stuk!

Wat wel heel tof was is dat het gebied door minderheden bewoond was, en wij dus elke dag weer bij een andere stam sliepen.Vaak gewoon in redelijke hotels. Maar soms moesten we bijvoorbeeld eerst nog 20 dode insecten uit ons bed halen, of stond de wasbak vol met bruin water waar klonten en draden in dreven. Eten was dus ook een uitdaging. Eens kregen we een hele kip uit in vitrine in 6 stukken gehakt met een bijl, en nog even een minuutje in de magnetron. De groentesoep was ook een succes met minstens 5 vliegen erin (en dan worden we in Nederland al boos bij één!). De weg was ook handig. Op onze kaart stond dat er gewoon een weg lag, reden we daar al 2 uur op, bleek er opeens een stuwmeer aangelegd. Konden we die 2 uur weer terug. Een ander helaasje, was het verkeer. Echt in de hoge bergen was het prima te doen. Maar hoe dichter bij Hanoi, hoe chaotischer. Helaas geraakten we dan ook op gegeven moment in een ongeluk, toen een vent zomaar vanaf de andere baan de weg op crosste. Echt bijzonder kwalijk, omdat hij vervolgens aan de politie wijs maakte dat het onze schuld was. Daar konden we in het Vietnamees niet echt tegen in gaan, dus toen zijn we maar weg gereden. In Vietnam heeft de westerling altijd de schuld, dat is jammer. In Hanoi zelf wilde ik het liefst op elke hoek huilend de scooter neer gooien, echt het verkeer daar is BIZAR. Gelukkig heb ik er ons door heen weten te lozen.
Al met al was het echt een ziekgave week! Ondanks dat kloterige Vietnamese volk :P

Een stam onderweg. Vonden het schitterend om  foto's van zichzelf te zien!

Een stam onderweg. Vonden het schitterend om foto’s van zichzelf te zien!

Hanoi

We waren er weer hoor! Chille stad!! Nog even de kroegentocht gedaan.

Hue
Na de scooteravonturen, toch maar een busticket geboekt! Voor 35 euro hop on hop off de 1700 km van Hanoi naar Ho Chi Min. Eerste nachtbus ging naar Hue. Voormalige hoofdstad. We gingen naar het paleis. Was eigenlijk best saai, misschien waren we ook te gaar van de nachtbus. De dag erna naar graftomben. Die waren alleen weer bizar duur. Gelukkig kon ik achter over de muur heen klimmen haha.

Temple in Hue

Hoi An
Hoi an was echt leuk!! Het leukste stadje van Vietnam. Een chille sfeer op de straten. Al die lampionnetjes overal. Lichtjes op de rivier. Je kunt er uit gaan (kom ik zo op terug). Er is een strand met palmbomen. En je kunt overal kleren op laat maken laten. Wat ons in Hoi An vooral zal bij blijven is de ‘Happy Why Not’ bar. Hier kon je voor minder dan 3 euro, de hele avond onbeperkt Wisky, Gin, Rum, Vodka etc. drinken. Drie avonden hebben we dit gedaan. Dus voor minder dan 9 euro de drie wildste avonden in tijden gehad. Wat hier ook allemaal is gebeurd.. De deur is ingetrapt, we hebben een foute sleutel op onze kamer gevonden, mijn kleren lagen uit het raam, we hebben allebei in het bad geslapen. Nouja, echt the best memories. We zaten in een heerlijk resort, met twee zwembaden. Dat was echt genieten. Die mensen van het resort hadden waarschijnlijk wel echt de grootste hekel aan ons. Sowieso was de deur natuurlijk stuk enzo. En daarnaast bleven er de hele tijd mensen slapen. Dan weer een vriend van Renee, dan weer een vriendin (Irene), dan weer iemand van mij. Die mensen van de receptie vroegen op gegeven moment aan Renee of the boyfriend of the girlfriend from the friend of her friend zijn portemonnee was vergeten, of was het misschien the friend van the girlfriend van blablabla. Haha nouja was leuk! Die sfeer in dat stadje was top. Lekker strand erbij. Hoi An zou ik best als 2 weekse vakantie kunnen pakken.

Hoi An is zó leuk!

Nha Trang
Dit was echt een rotplek. Een door russen overgenomen resortstad. Er is een rechtstreekse lijn Koud en Kil Rusland – Nha Trang. Dus ze overbevolkten daar de place. Daarnaast had ik ook echt een paar nare ervaringen gehad met andere backpackers. Dus was er eigenlijk klaar mee, het hele gereis. Gelukkig besloten we de laatste dag naar het Vinpearl pretpark te gaan. Echt zoon lame attractie park. De tijd van ons leven gehad. Sowieso kwamen we brak aan, gingen meteen in een attractie die we nog niet in gebruik gezien hadden. Nou dat ding hing meteen op zijn kop. Wij gillen als een malle. Ook het schip en de zweefmolen waren fantastisch door al dat gelach en geschreeuw van het Aziatische volk. Er zat ook een waterpark bij, en dat was echt ziek. Allerlei glijbanen die in Nederland echt niet zouden toegestaan zijn. Echt met meters vrije val en gigantische snelheden. Daarna was ik weer vrolijk :D
We hadden ook een ochtend gedoken, 2 duiken voor minder dan 30 dollar en refreshcourse was niet nodig. Echt, ik had dat pak aan en werd meteen in t water geduwd. Nog nooit zo onveilig gedoken joh..

Een waterglijbaan in het Vin Pearl pretpark. Schitterend!

Mui Ne
Dit zou een mooi vissersdorpje zijn. Maar eigenlijk vond ik het strand best vies en niet zo mooi. We zijn wel naar zandduinen geweest, waar we vanaf gegleden zijn op een matje. Was gaafff.

Joehoee, sandboarden in Mui Ne!

Ho Chi Min City
Laatste stop Vietnam :( . HCMC was minder dan Hanoi. Maar wel van alles te doen. Er waren weer allerlei vrienden van Renee, dus was wel gezellig. Drankjes gedaan en rond gewandeld. Een avond een ziek gefeest gehad met modellen (die eigenlijk niet per se heel mooi waren, maar hier wel overal in boekjes staan).

Bia Saigon in HCMC! (Saigon is de oude naam van Ho Chi Min!)

Ja dat was dus Vietnam. Al met al weer heel vet. Die loop in ‘t Noorden was echt heel gaaf. En verder was het ook leuk om weer een paar feestjes te hebben. Echter was ‘t wel met die bus dat je gewoon van toeristische plek naar toeristische plek werd vervoerd. Ik heb geen spijt van ‘t feesten hoor. Maar het is niet dat ik nu denk; woehoe kippenvel. Dat had ik wel bij alle andere stukken. Maar als je zo lang reist (nu al meer dan 7 maanden), kun je ook niet elke dag iets nieuws doen. Soms even relaxen. En daarom: weer een fantastische toevoeging aan mijn reis, Vietnam!