Persoonlijk: Tuktuks, palmbomen, ‘oh oh cherso’ jungle en rust!

480194_10201153151011801_1207495127_n

In 2012 – 2013 was ik acht maanden op pad. Vier maanden door Australië en Nieuw Zeeland. Hier werken, daar kamperen. Wat een vrijheid! Daarna vloog ik door naar Taiwan – wat een verandering! De laatste 3 maanden was ik in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Een FANTASTISCHE reis. Hier lees je mijn persoonlijke verslagen!
Hallo iedereen. Daar ben ik weer. Deze keer vanuit Thailand! Deze keer ga ik mijn blog opdelen in 4 hoofdstukken. Ik had zo iets van ‘ nou doe eens gek!’ en toen kwam ik opeens op dit idee. Ja mensen, live wild and die young.

1.Bangkok
Bangkok. Mensen, Bangkok. Die eerste stappen op Khao San Road en Joost zweefde weer op een wolkje. Die sfeer is gewoon geweldig daaro. T-shirts, clubs, eetstalletjes, massage, pakken-winkels, alles door elkaar. Lekker guesthousje tussen 3 clubs in. Dat was erg handig in verband met geluidoverlast enzo. Achja, we gingen toch elke avond uit.
Ik was nog steeds met Lotte. Op ‘t vliegveld kwamen we onze reisleidster uit Australië opeens tegen (super toevallig). En toen later opeens Joanna, die ik nog kende uit Berlijn. En nou ja, je ontmoet 100 mensen die je dan ook weer elk moment tegen komt. Kleine wereld. Ik was van plan ongeveer 5 dagen te blijven. Maar zijn er 8 ofzo geworden. De hele tijd wachten op vrijwilligerswerk, wat alsmaar duurder werd. Uiteindelijk niet mee door gegaan. Na 8 dagen was overigens totaal klaar met Bangkok. Echt een gestoorde stad.
Meegemaakt:
- Dag 1 hadden ik en Lotte alweer een tuktuk tour te pakken. Een vriendelijke vreemdeling gaf ons advies en voor we t wisten zaten in zo’n karretje. Gratis, maar wel langs reisbureaus, pakkenwinkels, souvenirskraampjes, sieradenfabrieken. Maar ook 3 tempels.. Lang leve Thailand
- Koninginnedag op de ambassade. Een groot feest. AL het mogelijke Nederlandse eten in een buffet onbeperkt en voor niks. Resulteerde voor mij in een braakpartij waarbij ik werd opgesloten in het ambassadegebouw. Moest ik in t donker door die kunstwerken op zoek naar raam ofzo. Haha. Ja onbetaalbaar.
- Twee fransen jongens vroegen of ik zin had om mee te gaan naar een tempel. Ehh ok. Vervolgens konden ze nauwelijks engels. We hebben 0 x gelachen. Dit was de saaiste dag van mijn reis.
- Golden Mount. Een mooie tempel waar ik zeker heen moest volgens een vriend. Bijzonder mooi bij zonsondergang. Een volledig uur op de bus gewacht (die elke 5 minuten ‘bijna’ aankwam) die een uur vast stond in de spits om vervolgens voor een dichte tempel te staan. De tempel bleek 15 minuten lopen. Dit was een groot succes.
- Meditatiecursus. Ging even info vragen, zit voor dat ik er erg in heb tussen de monniken in een zaaltje stil te zitten. Dat ging even net iets te snel (twee weken later een daadwerkelijke tempelstay, komt zo)
- Dagje met twee Deense meisjes die ik nog kende uit Nieuw Zeeland (kleine wereld)

Toeristje in Bangkok

2. Koh Tao
Dat vrijwilligerswerk was weer voor de verkeerde datum. Ik was er klaar mee. Op Khao San Road ontmoet ik Chris, een Duitse jongen. We drinken een bucket samson (soort wisky/rum – niemand die t werkelijk weet) en besluiten: morgen naar het eiland Koh Tao (koh is Thais voor eiland, maar eiland Tao klinkt heel raar) #yolo.
Een halve dag later zitten we in de bus. De nachtbus. Van 6pm tot 10am. Chill slapen en om 10 uur daar, dacht ik. Nee, dit is Thailand. Tot 7pm op straat wachten. Van 7.30am tot 8.30am stilstaan op een parkeerplaats. Dan rijden tot 03.30am. Een half uur op straat wachten. Dan een half uurtje met een klein busje om 04.00. En dan van 04.30 tot 07.00 op straat op de boot wachten. Lang leve Thailand.
Koh Tao was relax, chill en eigenlijk ook heel naar. De eerste dag was echt fantastisch. Heerlijke zee (zo heet dat je niet hoefde te wennen, dat is erg prettig voor man bij het ‘zaakje-te-water-lating’), fijne strandtentjes, lekker eten, palmbomen, schitterende zonsondergang. En toen was ‘t opeens té mooi, en vond ik ‘t oprecht niet leuk dat ik hier ‘alleen’ was. Ik was natuurlijk niet alleen. Ik was met Chris. Hij was al redelijk op zichzelf (dat wist ik ook niet in die paar uur uitgaan), zijn relatie was net uit, waardoor ie down was, en toen kreeg ie ook nog voedselvergiftiging. Eigenlijk wel heel zielig voor hem. Maar ja, hij sleurde mij een beetje mee in die negativiteit. Ik reis nu bijna een half jaar. Een half jaar met elke keer nieuwe mensen. Natuurlijk, ik heb vrienden voor ‘t leven gemaakt. Maar in die paar weken dat je samen reist, ben je ook niet zo close dat je knuffelend in bed ligt. En ohhh ik wilde zo graag dat iemand mij eens lekker beet zou pakken. Even zou zeggen: Lieve Joost, ik hou van jou. Met iemand samen wakker worden. Of lachen om oude gekke herinneringen (je hebt tijdens het reizen nooit herinneringen, tenzij je iemand toevallig tweede keer tegen komt). De tranen schoten mij bijna in de ogen toen ik ‘ I only miss you when I’m breathing’ hoorde, dat geweldige hiphop nummer van Jason Derulo. Ik denk dat je dan oprecht kan spreken van een gigantische dosis heimwee, haha. Aahww. Eigenlijk had ik die Chris gewoon moeten dumpen en zelf een feestje bouwen. Nu ging ik ‘s avonds mee yatzee-en (vond t zo zielig dat ie alleen maar op bed lag). Dus ja, dat valt (bij mij in ieder geval) niet onder de 10 meest bruisende avondactiviteiten. Maarja, what doesn’t kill you makes you stronger, nietwaar? En er is geen dobbelsteen in mijn hersenpan terecht gekomen, dus we gingen vrolijk door. De laatste twee avonden dacht ik van; nouja ik ga gwn lekker alleen uit. En dat waren top avonden :D

Die strandbarren zijn zó genieten!!

3. Chiang Mai
Het vrijwilligerswerk zou ongeveer 680 euro voor twee weken worden. Dat vond ik niet echt vrijwilligerswerk meer. Heb het zeker overwogen, want wilde graag wat terug doen. Maar ook hoe ze me daar behandelde (3 dagen niet reageren etc.). En m’n vader wilde ‘t niet (hoofdsponsor). Noujaa nieuw doel dan. Ik bellen naar een tempel voor informatie. En binnen één minuut had ik al een reservering, werd er vriendelijk bedankt en opgehangen. Haha, ok, whatever, we gaan ervoor. Op naar het noorden! Ik had nog 6 dagen, geloof ik. Na een avondje Bangkok nam ik weer de nachtbus naar Chiang Mai. Kwam ‘s ochtends om half 6 aan, samen met Sofie (Nederlands meisje). Samen in ‘t hostel wachten tot ie open ging. Uiteindelijk tot kwart voor 12. Steeds: ja, komt vast zo een kamer vrij… Lang leven Thailand. We zaten op een dorm. Ik heb Sofie niet meer los kunnen laten, en we zijn samen een jungletrek gaan doen. Was horribleee. Het was een uur rijden, en toen was de gids 3 mensen vergeten. Dus uur terug, en weer een uur heen. Lang leve Thailand. We waren enkel in het gezelschap van klagende Britten. Om 16u (na 2 uur lopen misschien, over wegen, zo jungle dus) kwamen we aan bij ‘the authentic village where we stay with locals’. Dat bleek gewoon een bamboo kutkrot met ongewassen bedden. De Britten hadden opeens allemaal samson bij, en gingen zuipen. Serieus, je bent één nacht in de jungle en dan kan je niet zonder zuipen? Ik ben toen nog het dorpje in gegaan. Heb een uur met de kinderen gespeeld, samen wilde lychees geplukt en vervolgens nog in stilte van de zonsondergang genoten. Toen ik terug kwam waren alle Britten dronken. Er was een verschrikkelijke nicht die trots vertelde dat ie paar dagen ervoor met 4 andere jongens sex had gehad op de toilet van een club. Serieus? Toen was ik echt chagrijnig. Kennelijk gaat ‘t alleen om zuipen en sex in onze generatie. Ik ben verder ook niet moeder Theresa en vies van feesten.. Maar pff. Nou ik wijk hier verder niet naar uit.
De dag erna liet ik tot mijn grote vreugde mijn camera in een waterval vallen. En 3 x raden: Hij deed het daarna nog. En sterker nog, die zwarte vlekjes zijn weg uit de lens. Hahah, het leven zit vol verassingen. De trek was verder een groot succes: raften met een slappe boot op een lege rivier (dry season); zaten alleen maar vast. En het bambooraften was serieus 1 bochtje om, nog geen 2 minuten. Toen gingen we eten (duurde 1,5 uur) en toen 2 uur terug rijden. Hahaha ja, heel leukkkkkkkk.
Chiang Mai daarna was gelukkig wel weer leuk. Leuke mensen op de dorm. Samen gegeten, uitgegaan, genoten etc. Ook nog met Nieuw Zeelandse jongen en Sofie in de bergen gecrosst met scootertje. Leuk!

Kindjes in de jungle!! :D

4. Temple Stay Doi Suthep
Ja, daar begon ik met mijn temple stay in Doi Suthep. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten. ‘Ach, ik ga ‘t gewoon proberen!’. Zo gezegd, zo gedaan. Om half 2 stond ik samen met Rose (die eigenlijk Leshu heet, een irritant mens van de dorm, die opeens met mij mee ging) boven op de berg. Doi Suthep is een groot tempel complex boven op een berg in de jungle nabij Chiang Mai. Een van de belangrijkste tempels van Noord Thailand.
Eerst de regels: Niet praten, niet lezen, niet schrijven, geen muziek luisteren, niet bellen, geen contact met buiten wereld, geen uiterlijke verzorging (iedereen is gelijk) en geen eten na 11 uur ‘s ochtends (twee basic meals daarvoor). Wat blijft er nu nog over om te doen? Juist, mediteren. Alleen en enkel mediteren.
Iedereen kreeg even de tijd om in te checken (een hok met een matje, serieus verder niks in die kamer) en zijn witte kleren aan te doen (ik had daar natuurlijk na de eerste maaltijd alweer een groene curry overheen) en om 4 uur ontmoetten we ‘the teacher’, onze leraar in Buddisme en meditatie. Een openingsceremonie met zingen, gebed, bloemen en knielen. Ik dacht meteen: ‘oh jeetje, dit is wel die-hard’. Er waren twee soorten meditatie die we zouden gebruiken. De zitmeditatie uiteraard, waarbij je in kleermakerszit op een kussentje zit. Je let op je ademhaling (variërend van “rising – falling “ tot “ rising- falling – sitting – touching”). En de loopmeditatie, waarbij je focust op de beweging van je voeten (variërend van ‘Left foot trust – right foot thrust’ tot ‘shifting – lifting – moving – putting’). Ik zal even een dag uit mijn notitieboekje hier neerzetten (ja, ik had aan de monnik gevraagd, en mocht notities maken – zolang het maar losse zinnen waren).
Dag 3.
02.00 – 03.00. Wakker // Ik kan niet slapen van de honger.
05.00 – 05.30. Opstaan// Bleh dit is weer te vroeg
05.30 – 07.00. Dhamma talk// Dit is veel te vroeg voor de beginselen van het innerbewuste. Ik ben moe. Ik heb honger.
07.00 – 07.15. Breakfast.// jeej eindelijk!!
07.15 – 09.15. Rust// ‘Even een klein slaapje’. ‘ Shit 09.15, dat was geen klein slaapje’.
09.15 – 11.00 Meditatie// ‘Oh het gaat best goed vandaag’. ‘Oh dit is eigenlijk wel relax’. ‘Unk, nog een uur’. ‘Ugg, waarom ben ik hier OOIT mee begonnen?’
11.00 – 11.30 Lunch// ‘Prop jezelf helemaal vol, Joost’. ‘Oh ik zit zo vol’. ‘Ik heb buikpijn’.
11.30 – 12.30 Rust// ‘lekker slaapje. Ik weet niet of dit mag, maar zolang ik het niet vraag is t me ook niet verboden!’.
12.30 – 13.30 Meditatie// ‘Gaan we weer….’
13.30 – 13.40 Monnik advies//Ik:’ Ik kan mijn hoofd niet leegmaken’. Teacher: ‘Maar jongen, je bent hier pas 3 dagen! Natuurlijk kan dat niet. Hier ik geef je nieuwe meditatie. Focus je op de beweging’.
13.40 – 15.00 Meditatie// 1e uur: ‘Oh ja, dit gaat wel beter’. 2e uur: ‘ Dit is verschrikkelijk, haal me weg hier!’.
15.00 – 15.30 Slaap// ‘Oops in slaap gevallen’
15.30 – 16.30 Meditatie // ‘Ik heb nog steeds geen moment niet nagedacht?!’
16.30 – 17.00 Pauze// ‘Ik kan niet meer’
17.00 – 18.00 Meditatie// ‘yes bijna klaar voor vandaag’. ‘Fock, maar dan morgen weer’
18.00 – 19.00 Avondzingen//’ pff dit duurt lang’. ‘Ik snap niks van die text (sanskriet)
19.00 – 20.00 Rust
20.00 – 20.30 Meditatie// ‘Laatste half uurtje, wat moet ik anders?!’
20.30 chillennnnnn// ‘morgen weer eten’. ‘ Ok, ik neem stiekem wat noten van mijn geheime notenmix’.

BWAAAAAAAAA het was dus zwaar. Alleeeen maar nadenken. Serieus, elke mogelijke lezer van dit verhaal, ik heb aan jou gedacht!

Mijn tempelgenoten zal ik even voorstellen:
Greta (spreek Duits uit); een duitse vrouw. De naam behoeft eigenlijk geen verdere karakterbeschrijving. Ik zal toch even melden dat ze altijd een half uur met haar eco-sandalen stond te kloten voor ze de tempel in ging
Clau (Claudia); Een blond Italiaans meisje (ik vermoed gebruik van haarverf) dat wanhopig verliefd is op Enrico Benetti (Vernoemd naar de ontwerper van dat tassenmerk, hij zou het zo kunnen zijn). Enrico Benetti had op zijn beurt alleen oog voor de grote, diepe ogen van Yuan (een Japans meisje). Dit tot groot verdriet van Clau.
Jojetta (Spreek uit ‘Zjozjetta’); een franse criminele vrouw in onderduiking. Haar korte haar en afwijkende blikken duiden op onbetrouwbaarheid. Ik vermoed dat ze actief was in de oplichting. Mogelijk verkoop van huizen die niet van haar waren.
Anous (Anouska); een Ukrainse vrouw en Ro (Roderick); een Franse man. Duidelijk in een relatie. Hun glimlachen naar elkaar toonden duidelijk affectie. Dit is verboden Anous en Ro!
Peter (spreek duits uit)/Petertje (klinkt te nederlands, maar geeft goed zijn grootte aan)/Lilly (short for lilliputter); een Oost – Europese man, vermoedelijk Romeens. Hij heeft een bed en schrijft in een opzichtig lederen boek. Schrijven is verboden (behalve notities, zoals Greta in haar nerdenboekje). Het lijkt me duidelijk dat hij een deal heeft met de teacher. Waarschijnlijk pompt hij Oost Europees maffia geld de tempel in (waarom heeft ie anders een bed?!)
Renske; een Nederlands meisje dat foto’s neemt. Luxe goederen zijn verboden. Dat heet ZONDIGEN, Renske.
En dan was er nog Ian (vernoemd naar de verkeerde zoon van Hans Rosielle); een meisje dat haar gevoelens weg eet. Voor haar was deze stay extra moeilijk omdat ze niet mocht eten.

Ok, serieus, dit is niet waar. Maar hier kon ik mijn enige lol uit halen in die tempel.

‘Heb ik weer’ – momenten.
- Ik zat op ‘t toilet en ik verwarde een of andere uitstekende punt van mijn witte tabberd met het toiletpapier. Je raadt het al, NAAR.
- De rest ben ik vergeten (Ik ben al te lang aan t typen)

Het uit de tempel gaan was fantastisch. Het was uniek om dit mee te maken. Leven in een schitterend tempel complex. Wonen met monniken. Maar het was doodzwaar. Het vergt echt enorm veel wiskracht. Ik ben toch blij dat ik het gedaan heb. Het was een bijzondere ervaring (alleen al het feit dat ik 6 dagen niks anders dan zingende vogeltjes en monnikengezang heb gehoord!)

Templestay. Dit was zo mooi!!

Thailand zit erop! In twee uur vertrek ik naar Laos!!!!!!

Kusjes.

(Reageren is niet verboden (mag ook anoniem). Anders moet ik Merel weer vragen om als ‘Trudy’ te reageren)