Persoonlijk: ‘It’s like Chinese for me!’ – Exploring Taiwan

544247_10200936807363345_1275442590_n

In 2012 – 2013 was ik acht maanden op pad. Vier maanden door Australië en Nieuw Zeeland. Hier werken, daar kamperen. Wat een vrijheid! Daarna vloog ik door naar Taiwan – wat een verandering! De laatste 3 maanden was ik in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Een FANTASTISCHE reis. Hier lees je mijn persoonlijke verslagen!

‘Do you speak the language here?’ vroeg iemand. ‘No, it’s like Chinese for me!’ was mijn antwoord. Ik was net aangekomen in Taiwan en mijn gebrek aan kennis van dit land was meteen duidelijk. Inderdaad, ik wist nog niet zo veel. Ik had nooit verwacht ik me niet verstaanbaar kon maken, me aan gebouwen vast moest houden om niet uit te glijden op straat, dat de vuilniswagen een electronische versie van ‘Fur Elise’ speelt, dat er kampvuren op straat worden gemaakt, dat de wc’s ‘Hello Kitty’ thema hebben en ga zo maar door..
De eerste week hier bestond voor 50% uit eten en 50% uit slapen in Taipei. Omdat ik compleet ondervoed uit Australie aan kwam, kon ik hier makkelijk 4 of 5 maaltijden per dag op. Eindelijk weer broccoli, bloemkool, spinazie, paksoi, tauge, vis, kip en ei! En dat allemaal op ‘e’en bord (plastic wegwerp) en voor 1 euro! Ik zat daar werkelijk te genieten van mijn stukje broccoli als Julia Roberts in ‘eat pray love’ van haar spaghetti. Erg lekker hier zijn de Fu Yong Hai (dat ei met tomaat), verse broodjes bapoa, soort pannenkoek met lente-ui, thee-eieren, en zelfs de stinky tofu eet ik met plezier op!
Wel grappig dat ik een beetje klaar was met de zuip-feest-sex mentaliteit in Australië en dat vervolgens hier enkel politiek bediscussiërende minstens 30 jaar oude hippies zitten. Compleet het tegenovergestelde!

Mjammieee. Eten is zó lekker in Taiwan!

5 dagen Taipei
Via Couchsurfing had ik twee locale meisjes leren kennen. Ze lieten mij een nightmarket zien, waar we Taiwanese lekkernijen hebben gegeten. Een avondje gingen we naar een technobarretje. Was erg tof! Ook een avond nam Freda mij mee naar een grote club. Ze kende de eigenaar. Echt zo’n slonzig type dat met een petje aan een luxe tafel met veel mooie dames zat. Hij liet ons gratis binnen. Alleen maar fancy Aziatische mensen. Ook ‘n paar exchange students. Toffe avond. Ben ook nog met een Taiwanese jongen en andere students naar een waterpijpbarretje geweest. Wel chill als je locals kent, dat je bij alle chille plekjes komt. Een groot succes die dag (ik was brak) was mijn ontbijt. Ik had zin in een soepje. Dacht een lekkere bak kippensoep besteld te hebben, maar bleek varkensmaagssoep. Zat ik dan met mijn extra large..

Op de nachtmarkt met Freda!

Fietsen
Na Taipei was het tijd voor mijn twee weekse fietstocht. En daarbij komen we bij het volgende hoofdstuk: Cycling in Taiwan, the hell on earth. Haha nee da’s overdreven..
Leuk leuk, dacht ik. Australie met de auto, NZ met de bus, Taiwan met de fiets! Klein eiland. Lekker kamperen onderweg. Goed idee! Omg, dat waren echt de twee verschrikkelijkste dagen van mijn reis tot nu toe (ja, langer dan 2 (3 net) dagen heb ik het niet volgehouden). Busspiegels van je hoofd ontwijken, honden die in je been willen bijten, scooters die je afsnijden, steile bergen op, de weg niet af kunnen, een achterwerk dat in de fik lijkt te staan. Meine gute! En dan ook nog uren moeten zoeken naar een slaapplek, waar je vervolgens moederziel alleen in een tent moet gaan slapen (ik bij een legerbasis, heel de nacht alarmen, heel confortabel). Echt heel veel respect voor de vakantiefietsers (mel!!), maar zo avonturierlijk ben ik dan kennelijk toch niet. Soms op de fiets zat ik echt met het dilemma: ‘Als een hond me probeert te bijten en ik moet uitwijken naar links, waar op dat moment net een bus rijdt, wat zal ik dan doen?’ Nee, heel leuk idee, fietsen door Taiwan, maar echt niet te doen. Dan heb je ook nog eens de bevolking die je compleet negeert. Ik spreek bloody 5 talen, maar het heeft hier geen zin. Vissers zeiden zelfs geen Ni-hao terug.. En je ziet ook nog eens niks, omdat je alleen maar over de snelweg rijdt door ‘t chaotische verkeer. En als er dan een keer een mooi uitzicht is, kan je er niet naar kijken omdat je A. op het verkeer moet letten en B. in de gaten moeten houden of er geen glas of ijzer op de weg ligt. De plaatsnamen zijn ook een real pain in the ass. Soms wordt een plek vertaald als ‘Tamsui” en dan weer als ‘Danshui”. Probeer elke keer maar te bedenken dat dat dezelfde plek is. En dan ook nog vanaf 3 uur wanhopig op zoek voor een slaapplek, die ik dag 2 om 6 uur nog steeds niet had gevonden.. En toen begon het ook nog eens te regenen. Haha dit klinkt wel heel ellendig zo. Anyways, had daarna lekker in een hotel ingecheckt! Dat was misschien wel het hoogtepunt van de fietstrip. Eindelijk een schone kamer, alleen! Dag erna ging ik nog eventjes een makkelijk, klein stuk fietsen. En toen terug naar Taipei!

Mijn tentenkampje :P

Back in Taipei
Want in Taipei was Lotte inmiddels aangekomen! Samen konden we even alle toeristische dingen doen, die ik door eten niet heb kunnen zien. Tempels, parken, theetuinen (waar ik thee-ijs heb gegeten), gondels door de bergen. Ook nog twee avonden uit geweest met de Taiwanese meisjes en exchange students bij chille barretjes.

Taipei 101!

Taroko Gorge
Vervolgens was het tijd om de stad achter ons te laten, en de natuur in te trekken! We zijn in de trein gestapt naar Xincheng (120 km – 3.5 uur), die natuurlijk alleen maar 3 uur later vertrok dan dat wij aankwamen. Gevolg: laatste bus naar de camping gemist. Taxi was 1000 dollar en 24h een scooter huren 400 dollar (=10 euro). Dus keuze was snel gemaakt. Daar crossten wij in het donker de Taiwanese bergen in. Kamp geslagen op de camping, en een kampvuurtje gemaakt (uiteraard met magnesiumstick uit Arnhem). Hier een extra reeks fotos!

Met scooter bij de Taroko Gorge!

Volgende dag, per scooter dus, de mooie Taroko Gorge verkend. Een vallei in een omhoog gedrukt voormalig koraalrif. Hierdoor is het gesteente uiteindelijk tot marmer getransformeerd. Schijnt uniek te zijn (ik weet t eerlijk gezegd niet). Eerst zijn we lekker omhoog de bergen in gegast en toen chill terug naar beneden. Overal Chinese toeristen onderweg, blijf ze raar vinden (Er staat bijvoorbeeld één steen die dan zogenaamd bijzonder is, en dan willen ze alle 300 met die steen op de foto en staan letterlijk in rijtjes te wachten voor die steen, terwijl er nog 102039 andere stenen zijn). Uiteindelijk kwamen we bij de zee, en die was mooier dan verwacht voor dit land.

Schitterend toch?!

Hualien
‘s Avond met de trein naar Hualien. De nightmarket daar was een groot succes. Zo hebben we bijvoorbeeld inktvisstukjes in room gefrituurd, met visvlokken en zoete saus erover gegeten. Mjammie. Hualien had verder niet heel veel te bieden (op sister Parker en sister Huasan die ons toch echt de voordelen van het Christendom wilden vertellen na), dus zijn we ‘s avonds weer naar Taipei gegaan.

Terug in Taipei!
De Tapei 101 in! 2 na grootste toren vd wereld (500 nog wat meter hoog). Uitzicht was beetje foggy helaas. Vandaag nog even naar hotsprings (waar Lotte haar teennagel verloor en niet terug kon vinden in het water.. nasty haha) en het national museum paleis..

Het Paleis Museum

Emoties lijken in Azië 5 x zo hard aan te komen. Waarschijnlijk omdat het veel anders is dan in Australië (en dus thuis & vertrouwd). En zeker als je alleen reist (nu wel weer met Lotte). Soms beetje heimwee. Mis die lekkere lange bruine bank bij de Veraa’tjes soms wel. Ook die lekkere sigarengeur die ik altijd ruik als ik de overheerlijke kroketten van mijn oma en opa eet. En natuurlijk het zondagsontbijtje in huize Koks. Maar ach, dat komt snel genoeg weer!
Morgen zit ik THAILAND op dit tijdstip! Alleen door ontoeristisch Taiwan was een leuk idee. Maar door ontbreken van tourisme zijn er geen goede services naar hoogtepunten en ook betaalbare accommodatie ontbreekt. Je bent dan echt op de locals aangewezen, maar aangezien ik de taal niet beheers, bleek dat niet makkelijk. Maar hey, ik heb het geprobeerd!