English: Tibetan Highlands; staying with 10 yaks in your tent

Voor de Nederlandse versie klik hier

Hey everbody,

We just returned from an amazing week in the Tibetan highlands. Tibet has always been a separate country before 1951. China however took it over after this date. The whole region of Tibet has been divided into the province of Tibet and parts were attached to the provinces of Sichuan and Qinghai. Visiting the current province of Tibet is all but easy. A permit will only be given when you travel with four people of the same nationality, manage your own transport and get a guide. And yeah, where on earth will I find 3 other dutchies who want to go there with me at the same time? Exactly.. The alternative is visiting the Tibetan highlands which now belong to Sichuan or Qinghai. And ladies and gentlemen, that is exactly what we did! Our itinerary; from Chengdu to Ya’an – Kangding – Tagong – Highland (4200+, forgot the name) and the same way back. The things we encountered on the way were incredibly beautiful. Because I really couldn’t make a proper selection of 10 – 20 pictures, I decided for once to upload 50. Enjoy…

As an exception I will write this blog to my non-Dutch friends. It was just to beautiful not to share :D

Vanuit Chengdu namen we de bus naar Ya'an (niet bijzonder) en vervolgens naar Kangding. Kangding is het eerste Tibetaanse dorp op de weg. Je kunt er mooi een eerst hike maken en alvast aan de hoogte wennen (3200m).

From Chengdu we took the bus to (non impressive) Ya’an. From there we went to Kangding. Kangding is located at an altitude of 3200 meters. Doing some hikes and get used to a bit of the height is a perfect start of your trip!

Het hele dorp en alles eromheen hangt vol met deze Tibetaanse gebedsvlaggetjes. Er staan mantras en gebeden op geschreven. Ze hebben zeven verschillende kleuren. De vijf kleuren staan voor de vijf elementen. Blauw staat voor "hemel", wit voor "wind", rood voor "vuur", groen voor "water" en geel voor "aarde".

The whole village and everything around it is being decorated with Tibetan prayerflags. They contain prayers for the gods. They have seven different colours, which all have their own meaning. Tibetans believe that as soon as the wind blows around them, the prayers will ascend to the gods.

Door de hoge liggen, vangen de bossen behoorlijk wat mist. Flink wat mos dus overal; spooky!

Because of the high altitude, the forrest is covered with fog most of the time. Ideal for this moss to grow; spooky!

Zodra je de top van de berg in Kangding beklommen hebt, bereik je een eerste hoogvlakte. Hier liepen super mooie semi-wilde paarden rond.

As soon as you reach the top of the mountain, you will encounter beautiful grasslands. Semi-wild horses are running around on them.

Af en toe klaarde het op en zag je de paarden rond galopperen.

Every now and then the fog cleared and you could clearly see the horses run around.

Ik had gezellig de hond van het hostel meegenomen ;-)

I took to hostel’s dog to accompany us :D

De toppen van de bergen rondom Kangding waren zowat permanent in de wolken gelegen.

The mountaintops of Kanding are almost permanently covered in fog.

Overal vind je de overblijfselen van oude Tibetaanse boerderijtjes.

Everywhere you will find the remains of old Tibetans farms.

Af en toe hopt er ook een kikker voorbij xD

And every now and then a large frog xD

's Avonds viel de electriciteit uit in het hostel. Sfeerverhogend :P

In the evening power went down; perfectly fitted the ambiance :p

De volgende dag gingen we met een 'taxi' naar de Tagong hooglanden, 2 uur verder. Het landschap onderweg was een hoogtepunt op zich.

The next day we took the ‘cap’ to the next village; Tagong. Two hours of beautiful scenery.

Ruige, kale gebergten en groene weiden.

Big mountains and green grasslands

Tagong is een piepklein dorpje, misschien 100 huisjes. Het is volledig in Tibetaanse stijl opgetrokken. Er zijn twee hostels, beide gelegen aan het hoofdplein.

Tagong is a super small village, maybe 100 houses together, located in between the grasslands. There is one square on which two hostels are located.

De graslanden zijn intens groen, en de lucht super blauw. Tagong ligt op 3700 meter hoogte. En dat merk je als je aankomt; hoogteziekte. Wij alle 4 hadden last van hoofdpijn.

The grasslands are extremely green and the sky is extremely blue. Tagong is located at an altitude of 3700 meters. And you will notice that; altitude sickness. All four of us suffered headaches.

En daar staat ie; onze grote vriend op de hoogvlakten: de jak!

And there he is, our big friend on the grasslands; the yak!

Ook jaks gaan dood. De schedels liggen overal.

Yaks die as well, skull are scattered around the place.

Even verkoeling zoeken. Als er geen bewolking is, kan de temperatuur aardig oplopen. En je verbrand levend trouwens; de atmosfeer is nog maar minder dan de helft van de grootte hier.

Cooling down in the mud. If there are no clouds, the temperature can get pretty high. You will burn alive btw, the atmosphere is less than half the size here and there it blocks even less UV radiation.

Tibet18

Woohoo

De view over de graslanden was geweldig.

The view over the grasslands was incredible.

Nog een jak. !!!!!*1 onthoud deze jak!

Another yak! *1 keep this one in your mind for later!

Het was super chill om lekker door de open velden te lopen.

We all enjoyed walking in these beautiful fields.

De locals nemen echter liever hun motorbikes xD

The locals prefer a ride, tho! :P

Waanzinnige uitzichten. De lucht is ook veel blauwer door een kleinere atmosfeer.

Beautiful views. The is also much bluer because of this smaller atmosphere.

Bij het klooster bleek inderdaad nog een goed hoe men zich hier verplaatst; de monniken kwamen keihard voorbij gescheurd xD

Arrived at the monastery we indeed found out again that the locals prefer to drive; we almost got hit by the high speed moving monks.

Dit was het klooster waar we naar toe hikten. Enkel monniken leefden hier.

This was the monastery we visited. Only monks allowed!

Een ander klein Tibetaans dorpje. Rechts gelegen het lokale ziekenhuis.

Afterwards we arrived in another small village. On the right you can see their hospital.

Het dorpje hangt vol met kleurrijke Sanskriet inscripties!

The village is covered with colourful sanscrite placates.

De hike naar het dorpje was 15 kilometer. Aangezien wij nog aan de hoogte moesten wennen, vonden we het onverstandig terug te lopen (:p), dus dat werd liften! Deze tibetaanse jongens gingen speciaal voor ons achter in de bus!

The hike towards the monastery and village was about 15 km. With the altitude with considered it unsafe walking back (or we were just tired :P ). We hitchhiked back; the monks had to go in the far back :D

's Avonds stond er gelukkig een lekkerte Tibetaanse maaltijd voor ons klaar; verschillende jakkazen en momo's (dumplings gevuld met jakvlees en groente)

‘In the evening fortunately a delicious meal was waiting for us; all sorts of yak-cheese and mokmoks (dumpling filled with yakmeat and vegetables)

De mensen van het hostel kenden nomaden in de bergen. Ze regelden voor ons dat we bij ze konden overnachten! Ze kwamen ons ophalen per paard (6 uur durende tocht). De volgende dag zouden we zelf terug lopen. Het had echter de hele nacht geregend. Dit betekende dat alle rivieren buiten hun oevers waren getreden. Een eerste uitdaging stond ons dus al te wachten; te paard de rivier over. Echt, ik was nog banger dan tijdens de plankwalk op Huashan. Nog nooit paard gereden en meteen, zonder enige uitleg, met een paard door een meter diepe rivier..

The people from the hostel know nomads living in the mountains. We could visit them. The next day they picked us up in the village. We rode horses (6 hours) to reach them. The whole evening before it had been raining, and therefor the rivers were flooded. The first challenge awaited us: crossing these rivers by horse. OMG. This was so scary. I never rode a horse before, and without any explanation we had to start with this.

Maar we hebben het overleefd hoor!

But we managed to survive, yay! Ready to go!

De tocht begon naast wilde rivieren

The journey started next to wild rivers.

Dat vond ik ook zo mooi hier; nauwelijks menselijke invloeden. Gewoon een rivier die zijn gang kan gaan, waar zie je dat nog?

That was what I liked so much, untouched rivers, just flowing wherever they want. Where on earth can you still encounter this?

Lekker op het paard

Chilling on my horse.

Op de top aangekomen even lekker chillen en van dit waanzinnige uitzicht genieten :D

Chilling at the top!

Uiteindelijk kwamen we op de hooglanden aan, en daar stonden ze weer; de jaks

Eventually we reached the highlands and there again they were; the yaks!

De hooglanden zijn ook weer prachtig

The highlands were beautiful again!

Uiteindelijk kwamen we aan bij onze gastvrouw; Loma. Ze leeft een nomadenbestaan met haar man en drie kinderen. Ze hebben een paar honderd jaks en leven van wat die opbrengen.

We stayed with Loma, a Tibetan nomad. She lived with her husband and tree kids in a homemade tent on these grasslands.

Haar jaks genieten lekker een beetje van het leven zoals je ziet :p

Their yaks are just enjoying life as you can see :p

Dit is een deel van hun kudde.

This is part of their stock.

De kleintjes mogen binnen komen.

The small wants are allowed to stay with them in the tent.

Loma verzorgde ook al ons eten. We kregen jak milktea, en brood met jakyoghurt als tussendoortje. En later maakte ze ons een noodle soep. Dit is niet het moment om over hygiëne te beginnen..

Loma took care of our food as well. Delicious yak-milktea and jak-yogurt.

Dit is haar oudste zoon. ah!

This is her oldest son.

De foto is niet zo goed, maar zo sliepen we dus. De hele nacht hoorden ik die jakjes herkouwen. Rond een uur of 6 's ochtends hoorde ik opeens een wel erg laag geloei. Dus ik kijk met zo'n klein slaapoogje op te zien wat er is; staat er letterlijk 30 cm van mij af zo'n gigantische moederjak van foto !!!!*1. OMG. Die was de tent 's nachts binnen gesneakt. Ook had er een babyjak op mijn bed gekakt hahaha. Zo nasty.

This photo isn’t the most sharp one, but it perfectly shows our situation. Sleeping all in between the little yaks. All night they were eating grass. At around 6 all of a sudden I heart a very low noice and thought; hey that’s weird. I took a look and all of a sudden I see a huge ass mother yak standing 30 cm from my bed. OMG! She sneaked in. A small yak had pooped on my bed as well xD

Ons ontbijt: meel met jakmelk en jakboter. Nog even zelf met de handen mengen en eet smakelijk..

Our brekkie: yakmild with flour and yak butter. Mix quickly with your hands and enjoy your meal…

Na het ontbijt was het alweer tijd voor afscheid en lieten we Loma en haar uit jakhaar geweefde tent achter ons.

After breakfast we had to say goodbye to Loma and her selfwoven tent again.

Teruglopen was niet super makkelijk. Opeens was het vet bewolkt en zagen we de juiste bergtoppen van daarvoor niet meer. En daarnaast was het nog steeds overstroomd als een malle.

Getting back wasn’t that easy as clouds covered the hilltops which we figured we could use for orientation. The road was still extremely wet as well.

Lekker door de drek lopen.

Enjoying the mud.

Lekker de rivier doorcrossen

A final cross.

Maar uiteindelijk hebben we het allemaal overleefd en zijn we moe, maar voldaan weer bij het hostel aangekomen :D

And then finally we made it back to the hostel, were we tired, but satisfied ate our last yakmeal.

As you can see this was an extremely cool trip. By far the most impressive from what I have seen in China. I consider it super weird that this region isn’t mentioned in the Lonely Planet as highlight. It might be too hard to reach, or primitive. But maybe that isn’t that bad. This way it might keep it’s original shape and doesn’t turn in some kind of touristic place. If you wanna go yourself, don’t hesitate to contact me!

x

Social media:

4 Comments

• Reply July 2, 2014

Arianne

Wow looks like a really cool trip

Mel

Ahh wat een mooie foto reportage! Mijn eerste reactie was, huh Tibet, is dat niet super moeilijk omdaar te komen!? Maar wat een goed idee dit! Sommige stukjes doen me een beetje denken aan ladakh in het noorden van india, maar dat ligt natuurlijk naast tibet. Maar deze trip is wel erg bijzonder! Ik hoor er graag meer over :O!

Mel xx

• Reply July 2, 2014

Maarten

Echt weer een super vet verhaal Joost!

• Reply July 4, 2014

thomas

Joostiheart! This is the first time in 10 years that I comment a blog post.

The pictures are just amazing. That’s the kind of trip that stays in mind.