In 2012 – 2013 was ik acht maanden op pad. Vier maanden door Austalië en Nieuw Zeeland. Hier werken, daar kamperen. Wat een vrijheid! Daarna vloog ik door naar Taiwan – wat een verandering! De laatste 3 maanden was ik in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Een FANTASTISCHE reis. Hier lees je mijn persoonlijke verslagen!

Mijn downunder avontuur zit erop. Meer dan 4 maanden heb ik gespendeerd, hier, aan de andere kant van de wereld. Ondanks dat Australie niet helemaal aan mijn volwachtingen voldoet, heb ik meer dan een geweldige reis gehad hier! En Nieuw Zeeland was ook een vrij aangename verrassing! Ik zal nog ff vertellen over Nieuw Zeeland!

Nieuw Zeeland is echt qua natuur ‘e’en van de mooiste landen waar ik ben geweest. Het begon al bij het landen, toen we over een gigantische school walvissen vlogen. We zaten helaas echt veel te hoog om ze goed te kunnen zien. Daarna met dat vliegtuig tegen de zonsondergang over die grillige, groene gebergten. Ik wist meteen: Dit gaat een goede trip worden!! En een goede trip, dat werd het.

Bij aankomst in Auckland was ik een beetje teleur gesteld. W’e'er zo’n gigantische stad na Amerikaans concept. Zag het verschil niet met de Australische steden. De eerste ochtend organiseerde mijn hostel een gratis stadswandeling. Meestal ben ik niet zo van die dingen, maar ach, eens proberen. Ik ontmoette meteen Elies, met wie later nog veel heb gereisd. Onderweg bezochten we een museum, daar kwam ik er achter dat Nieuw Zeeland ‘e’en grote vulkanische hotspot is. Dat wist ik helemaal niet! Auckland is gebouwd op 50 vulkanen! Cooool! Nieuw Zeeland zou nog beter worden. Ik dacht gewoon mooie natuur ofzo. Het hostel vrij chill, met een rooftop jacuzzi met skyline views!
De volgende dag ging ik meteen een vulkaan beklimmen, 600 jaar geleden in de baai van Auckland gevormd. Samen geklommen met twee meisjes uit Denemarken, Anne & Marie. Was wel mooi landschap. Heel veel oude lava en stijle helling. ‘s Avonds kwam ik Vita weer tegen. Helaas voor ‘e’en nachtje weer..

Daarna had ik besloten om een busreis te boeken over het Noorder eiland. Alleen het Noordereiland omdat Nieuw Zeeland ook vrij prijzig is, en ik beter naar Azie kan gaan. Ik ging met Magic (imago: nerd, veel andere waren feestbussen, maar kwam ik niet voor). Busreis viel tegennnnnnn. Van de 7 dingen op de planning, maar 4 gezien, waarvan je voor twee moest betalen terwijl ik dat niet wist. De huisjes van Lord of the Rings bijvoorbeeld. Entree was 88 dollar.. Da’s 60 euro. Dus helaas overgeslagen.

De eerste stop was Rotorua. Cool stadje, ten midden van vulkanische activiteit. Soms zitten er letterlijk gaten in de stoep waar stoom uit komt, super bizar haha. Overal modderpoelletjes, borrelend water en oranje meren. Ben daar drie dagen geweest. Eigenlijk was het heel klein, en ben ik elke dag hetzelfde gaan bekijken. Maar dat was eigenlijk wel goed. Met de bus was het zo: ‘We stoppen hier 10 minuten om een foto te maken, dan rijden we verder’. Ik denk dat ik niks. Kan je net zo goed geen foto maken. Je moet een plaats kunnen aanraken. En dat lukt alleen maar door er langer te zijn. Er te zitten. Wat te eten misschien, of een boek lezen. Niet een gehaaste stop. Goed, Rotorua. Ik ben een dag gaan raften. Meer dan 40 stroomversnellingen en 3 watervallen, waarvan ‘e’en 7 meter hoog. Dat was echt sick vet!! Echt zwaar actieve raft. Bij die waterval natuurlijk uit de boot gevallen haha. Ook een stuk gezwommen, waar we echt 5 meter onder water werden gezogen. Allerlei stromingen. Echt ziek!! Gaaf! Was ook nog een eitje gaan koken met een kamergenootje (Joanna), ter ere van pasen haha. We hadden het in zo’n kokend meertje gedaan, en werkte nog ook. Ook een groot geothermisch park bezocht met een Zwitsers en een Chinees meisjes. Park had n’og meer vulkanische activiteit. Sulfur grotten, kalkmeertjes, oude vulkaankraters. Zoveel kleuren daar. Check de foto’s!

Next stop was Taupo. Elies zat weer in de bus, aangename verrassing :p. Huka falls bekeken. Rivier die door een smalle kloof gaat (5 meter breed). Debiet van 200.000 liter per seconde.. Sick veel water (dat stond op een bord, ik heb niet de emmer methode gebruikt ;) ). In Taupo kon miljoen activeiten doen. Nieuw Zeeland is echt een actief land! Ik heb rustig gekozen voor een zeiltocht over het meer. Zat Joanna ook weer op die boot. Zeilen was lekker chill. Oude Maori carvings bezocht. Super mooie natuur. Alle natuur is hier ‘wauw’! Terugweg was wel koud, dikke jas van de kapitein aan :p ‘s Avonds hadden we nog een belangrijke Nieuw Zeelandse rugby wedstrijd bekeken in de kroeg, met de buschauffeur van onze bus. Ff het echte Nieuw Zeelandse leven geproefd.

Daarna waren de Waitomo caves aan de beurt. Een grottencomplex met een uniek ecosysteem. Een klein riviertje brengt diverse insectjes in de pikdonkere gangen. Glowworms zitten op het plafond en lichten op. De insecten denken daar naar buiten kunnen te vinden. Ondertussen hebben de glowworms kleine plakkerige slierten gespannen, waar die insecten dan in vast komen te zitten. Echt bizar hoe heel de natuur zich ontwikkeld heeft! In het donker leek het in die grot net of je naar een sterrenhemel keek. Erg cool. De herfst was inmiddels wel begonnen in Nieuw Zeeland en rest van de dag was het koud en regenachtig.

Dag erna hadden we echter geluk: nauwelijks bewolking! Dit betekende dat we de Tongariro Alpine Crossing konden gaan doen; ‘one of the most rewarding one-day walks of New Zealand’ aldus de reisgids. En dat was het zeker! Ik heb nog nooit zo’n uniek landschap gezien! Het is een momenteel nog actief vulkanisch landschap met gigantische scoriacones, kraters, lavastromen en diepblauwe bergmeren. Een bizarre omgeving. Om 6 uur moesten ik, Elies en Lisanne (Nijmeegse student, inmiddels part of the crew) vertrekken. We hebben uiteindelijk meer dan 8 uur onafgebroken gelopen (was te koud om niet te lopen) en dat kwam neer op meer dan 20 km! Ik was de enige de de top van mount Tongariro heeft bereikt. En daarboven zijn, dat was zo tof!! Ik was compleet uitgeput. Op mijn 18 dollar schoenen naar boven gerend, met 6 lagen kleding aan (waarvan 2 lagen termo, gevonden in het hostel). En daar stond ik dan. Half bevroren. Maar zo voldaan. Dat uitzicht was schitterend (Ik had er al een foto van op mijn Facebook staan). Ik dacht echt: WAAAAAAAW hier doe je het voor, reizen :D .

Wellington ‘coolest little capital in the world’ bleek nog 7 uur rijden. Wij kapot van die klim, alleen maar zin om te slapen die dag. Helaas hadden we een actieve buschaufeuse met de meest irritante stem ter wereld. Ze besloot geweldige spellen te organiseren zoals ‘boys versus girls’ etc. AAAAAhh. Als we ergens geen zin in hadden. ‘Oh how lovely, look at the girls conspirising!’ AAH Shut up. Hahah. Toen we er eindelijk waren, had ik nog wat vouchers voor een drankje en wat eten. En we waren in een stad. Misschien konden we dan EINDELIJK weer eens uit (de 4e keer in 2013). Het goedkoopste bier vinden, bleek een hele uitdaging en uiteindelijk heeft een oude opa het goedkoopste merk uit een koelcel geplukt, die wij te koud vonden om te enteren haha. Bier smaakte goed (TUI). En toennnnnn naar de bar. Daar stond onze hele bus. Maar ook alleen onze bus. Dus nee, dat werd geen uitgaan met 12 mensen. Maar was toch goede avond. Zeker toen een engelse man (‘die man’ zoals we hem noemde) besloot ons op wat drankjes te trakteren. Hij had ons al eens eerder zijn avondeten gegeven omdat hij het ‘zo sad’ vond dat wij rijst met ui en wortel aten. Vrij genant haha. Maar ach, doe maar een gin tonic dan!
Volgende dag beetje uitbrakken in Te Papa. Het grootste museum van Nieuw Zeeland. Alles hadden ze. Van wetenschap tot cultuur en alles daar tussen. We zijn er 4 uur geweest. We hebben floor 3 van de 6 bereikt. Dat was ook wel genoeg, ik kom nog wel ooit terug. ‘s Middags waren we nog in een bepaalde boom geklommen (om de skyline van Wellington te zien). Was wel lachenn.

Dag erna moesten we afscheid nemen. Iedereen ging andere weg. Mijn weg was weer naar Taupo, maar ik had de bus gemist. Stress! Gelukkig kende ik die chauffeur nog, dus kwam hij terug om mij te halen, maar ik was wel ‘very lucky’. Ja zeker, thank god! Onderweg hebben we een echte kiwi gezien. Leuke vogel. Hehe meer kan ik er niet over zeggen. In Taupo ging ik een bergwandeling maken van 6 uur (had de smaak te paken). Er groeide appels en bramen, en liep langs een helder blauwe rivier. Erg coollll.

Daarna was ik alweer in altijd boring Auckland. Kwam Vita weer tegen. Haar tas was gejat. Vet kut. ‘s Middags had ik een local ontmoet en waren we in wat suburbs drankjes gaan doen. Toen bleek Auckland toch wel leuk! Volgende dag gingen we ook nog thuis op bed liggen en een film kijken en chille muziek luistern. OMG dat was ZO chill. Toen had ik echt heimwee. De bedden in hostels zijn zo kut, als ik niet hoef te slapen ga ik daar niet in liggen. Muziek opzetten kan niet eens, en een tv is er bij wijze van hoge uitzondering.

Toen was het goodbye New Zealand ik vloog ik weer naar Brisbane, Australie. Tot mijn grote verrassing was Lotte daar (die van maisplukken en liften). Samen met haar en een vriendin nog paar dagen hier gechilld. Bankrekening opgezegd, geld opgemaakt en over 3 uur verlaat ik ‘downunder’. Gemengde gevoelens. Blij om weg te zijn van dit toeristennaaiende land. Maar ik heb hier wel een geweldige tijd gehad. Zo’n mooie reis gemaakt! Zoveel leuke mensen tegen gekomen. In 4 maanden wordt het ook wel een beetje je nieuwe thuis. Boodschappen bij de Coles, nieuw shirt bij de Cotton on, ff pinnen bij de CommonWealth. Raar dat ik hier misschien wel nooit meer kom.
Australie heeft me echt leren omgaan met alle ongemakken van leven. Slapen zonder deken, dagen niet douchen na zwemmen in zout water, koken zonder olie, bonen, erwten en zelfs havermout eten, dagen in de auto zitten en er daarna ook nog eens in slapen, leven zonder wekker, telefoon en zelfs Facebook (heerlijk), heel ongemakkelijk dingen jatten uit de supermarkt :p en noem maar op.
Ik zal niet snel nog eens naar Australie gaan. De attitude van de meeste medebackpackers bevalt me minder hier (veel zuipen en zeiken), ook van de bevolking ben ik niet zeker. De meeste mensen waar je als backpacker mee te maken krijgt, zijn alles behalve vriendelijk. Gelukkig ook veel vriendelijke locals ontmoet (denk aan een slaapplek aanbieden etc.). Ondanks alles heb ik onvergetelijke reis gehad. Met die auto de outback door, dat was ongekend gaaf. Nieuw Zeeland was compleet anders, en ook schitterend. Ik ga het zeker missen.

Nu tijd voor een compleet nieuwe uitdaging. Taiwan zonder de taal kennen. Ik ben heel benieuwd…