Persoonlijk: 2 weken Cambodja en 2 weken chillen in Thailand!

74901_10201553403457862_317468016_n

In 2012 – 2013 was ik acht maanden op pad. Vier maanden door Australië en Nieuw Zeeland. Hier werken, daar kamperen. Wat een vrijheid! Daarna vloog ik door naar Taiwan – wat een verandering! De laatste 3 maanden was ik in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Een FANTASTISCHE reis. Hier lees je mijn persoonlijke verslagen!

Halllooooo

Mijn laatste blog vanuit tropisch Azië. :-(

Na Vietnam heeft Renee me achter gelaten en ben ik alleen op de bus naar Cambodia gestapt. Phnom Pen, de hoofdstad, was mijn eerste stop. Ik vond het eigenlijk maar een vieze stad. Veel afval, ratten en bedelende mensen. Wat me het meest is bij gebleven zijn de S21 prison en the killing fields. Zo’n 30 jaar geleden kwam er een man aan de macht die een simpele landbouw samenleving voor ogen had. Iedereen werd uit de steden gehaald en verdeeld over het land. Daar moest zware arbeid verricht worden, onder armoedige omstandigheden. Mensen die het mogelijk niet eens waren moet dit regime, werden afgeslacht. Eerst in de gevangenis, waar ze gemarteld werden en vervolgens werden ze vermoord in de natuur op de zogenaamde killingfields. Maar niet met kogels, maar met schoffels, harken, hamers etc. Er stond zelfs een boom waar de babies op werden dood geslagen..

De 'killingtree' op de killing fields waar de babies op werden dood geslagen..

De ‘killingtree’ op de killing fields waar de babies op werden dood geslagen..

Sinahoukville was de volgende bestemming. Eigenlijk een best wel trashy plaats, waar ‘t alleen maar geregend heeft. Het hostel was wel lachen; voor 2 euro een dorm met 24 mensen en drankaanbiedingen waar je u tegen zegt (bier 20 cent, vodka cola 75 cent). De laatste dag werd mijn tas gejat.. Blehhh. Lijmsnuivende kinderen hebben ‘m weggesneakt toen ik letterlijk een halve meter er vandaan op t strand lag. De Cambodiaanse politie was VERSCHRIKKELIJK. Ik heb twee hele dagen op t bureau gezeten en NIKS gekregen. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd, en alleen voor grote sommen geld konden ze iets voor me betekenen. Nouja, dan niettt

Het strand van Sinoukville. Voor het weer hoefde ik ook niet te blijven!

Siem Reap stond daarna op ‘t lijstje. Eerst moest ik weer naar het bureau, en tadaa, weer geen proces verbaal. Voor 50 dollar (nog kunnen afdingen tot 40!) zou ‘t lukken.. Ja toedeloe. Ik dacht; later, nu niet meer aan denken. In de bus kwam ik Connie tegen, Engels meisje. Samen hebben we de tempels rondom Angkor verkend in 3 dagen. Een dagje op de fiets, en twee dagen met een prive chauffeur en tuktuk (is 10 dollar per dag). Rond de Europese middeleeuwen lag in Cambodia een koninkrijk genaamd ‘Angkor’. Het was gigantisch en machtig. De toenmalige koning liet een gigantisch tempelcomplex bouwen, genaamd Angkor Wat (de tempels van Angkor). Er zijn gigantisch veel mooie tempels in de omgeving die bewaard zijn gebleven. Met een soort van climax idee in ons hoofd, zijn we de drie dagen van ‘minst mooi’ naar ‘absoluut hoogtepunt’ gegaan. Het hoogste level van de daadwerkelijke Angkor Wat beklimmen zou de climax zijn geweest. Maar daar mocht ik niet op….. Ik had een hemd.. En een sarong was ‘respectloos’. Zelfs toen ik hem onopvallend tot twee kekke mouwtjes had getransformeerd, was ‘t niet goed. Dat is dus echt cambodia, als ze zin hebben in stomme regels, dan komen er stomme regels.

Kinderen bij Angkor Wat

En ook nog steeds veel monniken daar :)

Erger wordt t niet, dacht ik, vanavond naar Bangkok!! Erger werd het wel; eerst viel in de hele stad de stroom uit, waardoor je echt niks kon doen. Toen kwam de nachtbus ipv om 02.30 om 05.30 pas. Dríe uur wachten op straat in holst van de nacht..

Maar achhh, het maakte allemaal niet uit, want om 15u (ipv 09.30) stond ik op Khao San Road! Fantastische plek. En het werd alleen maar beter, want de dag erna kwam Natascha aan! Een vriendin van de middelbare school. Samen hebben we die dag de nodige inkopen gedaan voor de Full Moon Party en op de nachtbus gestapt. Die was een succes: al slapend ben ik uit m’n stoel in t gangpad gedonderd. Met boot erbij waren we in 21 uur op Koh Phangan. ‘s Avonds moesten we meteen aan de bak: The Jungleparty vond plaats. Een technofeest tussen de palmbomen – erg vet. Allerlei bekenden van eerder waren er ook. Werd een goeiee avond. Nadat we ‘worst hadden geleend’ zijn we tegen een uur of 7 ook in slaap gevallen..

De jungle party!! Feesten in de jungle!

Lang konden we echter niet blijven liggen, want de dag erna vond de FULL MOON PARTY dan eindelijk plaats. Insane feest – ‘t ging ongeveer zo: We begonnen met een lekker drankje en elkaar beschilderen met mensen van the jungle party en het hostel. Daarna werden we met zijn allen in de laadbak van een truck gepropt en bij t feest gedumpt. De Full Moon party is een van de grootste feesten in Zuid Oost Azië, waarbij 10.000 tot 30.000 man op t strand los gaat onder de volle maan. De zijkant van ‘t strand was één grote bucketbar. Dus lekker aan de bucketjes!! Ondertussen alle podia langs, weer veel bekenden van eerder! Bij ‘t lachgas ging ‘t fout, Natascha viel om en ik mis een uurtje (!?). Toen ik weer goed en wel besefte wat ik aan ‘t doen was, stond ik gezellig te dansen met een paar dames. Zij stonden helaas niet met mij te dansen, en ik kreeg een bucket over me heen :( Daarna werd t al gauw licht en zijn we met zijn allen de zee in gedoken voor heerlijke ochtendverkoeling. Daarna kwam Sascha met het geniale idee om een ‘happy shake’ als ontbijt te nemen. Dit zou nog wel grappig zijn voor een uurtje.. Ik dacht; primaa waarom ook niet. 6 bizarre uren volgden…. Ik heb de haaien op ‘t strand zien dansen en de wolken met elkaar zien kussen. OMG. Hahah. Nouja, dat waren idd ‘happy’ uren. Om 13u kon ik gelukkig ook eens in slaap vallen..

Joehoeee, de full moon party!

Vanzelfsprekend hadden we hierna even rust nodig en zijn ik en Natascha naar een afgelegen idyllisch strandje in noord Koh Phangan gegaan. Op een mooi strand na, was er niet heel veel te doen. We hebben lekker gechilld, gesnorkeld en heerlijk gegeten.

Na drie dagen werd dit uiteraard ook weer saai, dus partytime!! Snel de boot naar Koh Tao gepakt. Eilandje waar ik in mei ook een week was. Super chill, het fijnste eiland van Thailand. Chille strandtentjes, fijn strand, kleinschalig, mooie riffen ennn leuke beachparties!! We hadden een vet chille kamer, met een groot balkon met zeezicht. Daar gooiden we elke keer ons matras op. Dat was zo chill.. Beetje niks doen!! ‘s Avonds naar de strandfeestjes, waar je met 50 tot 100 man chill een bucketje staat te drinken en een beetje staat te dansen! Natuurlijk nog een ladybody show gezien, en verse kokosnoten gegeten. Het waren echt twee perfecte weken om mijn reis mee af te sluiten!!

Beachparties op Koh Tao :D

Nu nog 3 dagen in Bangkok en dan kom ik echt naar huis.. Ik kan het niet geloven.. Mijn nachtmerries komen uit. Nederland.. Omg Nederland Neeeeeee. Nou even van Bangkok genieten nog.